Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Adam Zdziebło: Nasz człowiek w superministerstwie!

Katarzyna Śleziona
Adam Zdziebło: Nasz człowiek w superministerstwie!
Adam Zdziebło: Nasz człowiek w superministerstwie! www.zdzieblo.pl
Adam Zdziebło: Nasz człowiek w superministerstwie! Żorzanin to I zastępca w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, powstałym z połączonych dwóch resortów transportu i budownictwa oraz rozwoju regionalnego. Na jego czele stoi minister Elżbieta Bieńkowska, wicepremier.

Adam Zdziebło: Nasz człowiek w superministerstwie!

Przeczytaj wywiad!

Powstało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju z połączonych dwóch resortów transportu i budownictwa oraz rozwoju regionalnego. Jego ministrem została Elżbieta Bieńkowska, która tym samym stała się wicepremierem. Z kolei Pan został pierwszym zastępcą Pani Bieńkowskiej. Przybywa obowiązków, odpowiedzialności i wyzwań...
Teraz odpowiadamy nie tylko za fundusze europejskie, ale i drogi, koleje, lotniska, porty. To nowe wyzwania. Obecnie zależy nam na dokończeniu najważniejszych inwestycji wspieranych z budżetu europejskiego. Następne priorytetowe działania przed nami. To przede wszystkim oddawanie kolejnych odcinków budowanych autostrad, dróg ekspresowych, dróg krajowych, obwodnic. Chcemy też ogłosić i rozpocząć inwestycję na ponad 700 km dróg ekspresowych i na 12 obwodnicach. Od stycznia będziemy wprowadzać też program „Mieszkanie dla młodych”.

Co uda się wygrać dla Żor, naszego regionu?
Na pewno możemy poszczycić się tym, że mamy dobrze rozwiniętą sieć dróg. Teraz musimy dokończyć modernizację linii kolejowych, w tym istotnych połączeń dla Żor. Myślę też, że w końcu uda nam się zakończyć szczęśliwie kwestie związane z przekazywaniem i oddawaniem na rzecz samorządu terytorialnego budynków dworców kolejowych. Poza tym ważna jest dla nas kwestia rewitalizacji, wspierania ludzi młodych wchodzących na rynek pracy, osób w wieku 50 plus lub młodych mam, które po urodzeniu dziecka mają trudności ze znalezieniem zatrudnienia.


Mówi Pan o potrzebie budowania kolejnych dróg. Jak wiele uda się zbudować dla Żor ze wsparciem unijnym?

Ważne jest dla nas to, aby np. płynnie przemieszczać się z Żor do Rybnika. Będzie realna szansa na pozyskanie ponad 300 mln zł na połączenie Obwodnicy Północnej Żor z Rybnikiem – to fragment trasy Racibórz-Pszczyna. Wszystko zależy od sprawności władz Rybnika i tego, jak szybko przygotują projekt tej inwestycji.

Co z budową Muzeum Yatenga – Centrum Kultur Świata, zbudowanego z gliny, trawy i słomy, o którym mówi się od co najmniej 5 lat? Ruszy budowa?
Muzeum Yatenga to ciekawy projekt, ale bardzo kosztowny. My mieszkańcy Żor zdajemy sobie sprawę, że sytuacja żorskich finansów jest ciągle dosyć napięta, ale z racji tego, że budżet unijny będzie trwała do 2020 roku i będzie czas, żeby ta sytuacja finansowa miasta się poprawiła, to również takie projekty jak Muzeum Yatenga mają szansę na realizację. Niemniej jednak ten nowy budżet unijny jest budżetem typowo innowacyjnym i inwestycyjnym. Zobaczymy co czas pokaże. Poza tym Komisja Europejska bardzo nas chwali za projekty związane z zachowaniem dziedzictwa kulturowego, ale teraz już raczej nie chce dawać pieniędzy na tego rodzaju projekty.

Podsumowując, proszę wymienić trzy kluczowe projekty, które uda się zrealizować w Żorach ze wsparciem unijnym w ciągu najbliższych kilku lat.
To tworzenie nowych dobrych miejsc pracy, inwestowanie w edukację i dokończenie systemu sprawnej komunikacji dla mieszkańców miasta. Chciałbym, żeby nasza żorska obwodnica połączyła się z Rybnikiem.

Od pewnego czasu mówi się w mieście o budowie innych kluczowych dróg, jak np. Obwodnicy Wschodniej, która ma biec przez Kleszczów i Kleszczówkę, czy dokończenie tzw. Obwodnicy Zachodniej – ma powstać 1 km łącznika, stanowiącego przedłużenie istniejącej ul. Okrężnej w kierunku Jastrzębia. Jest szansa na realizację tych zadań?
Nie sądzę, żeby przez najbliższe 5 lat miasto Żory dało radę pociągnąć te inwestycje. Finansowanie takich zadań to jest zazwyczaj pół na pół: część daje Unia Europejska, część miasto. Na oba zadania musielibyśmy mieć z 200 mln zł, w tym miasto musiałoby mieć swoje 100 mln zł. Trudno będzie. Powstanie tych dróg to perspektywa może dekady, a może i dłużej.

Dobrze panu w Warszawie?
Jakoś oswoiłem się ze stolicą. Jednak jak mam tylko wolny weekend, to przyjeżdżam do Żor.

Czuje się Pan bardziej rybniczaninem z racji urodzenia, czy żorzaninem?
Urodziłem się w Rybniku, bo w tym czasie była remontowana żorska porodówka. Trzy dni później byłem w Żorach. Czuję się żorzaninem.

Senator Adam Zdziebło organizuje też coroczny Festiwal Kołocza Swojskiego w Żorach. Zobacz ZDJĘCIA z festiwalu z tego roku!

Polub nas na Facebooku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zory.naszemiasto.pl Nasze Miasto