18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy i w jakich sprawach jest szansa na reklamacje. Adresy rzeczników konsumenta w woj. śląskim

Monika Krężel
arc
Kupiłeś w sklepie buty, które pod trzech tygodniach używania się rozpadły? Zgłoś reklamację w sklepie, a jeśli ona nie zostanie pozytywnie rozpatrzona - dopiero wtedy zwróć się o pomoc do rzecznika konsumentów.

Nie da się ukryć, że miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów mają mnóstwo pracy. Interweniują we wszystkich sprawach konsumenckich, zwłaszcza wtedy, kiedy w zakupionym towarze ujawnia się wada lub gdy warunki zawartej z przedsiębiorcą umowy nie zostały zrealizowane w sposób należyty, a poszkodowany konsument nie jest w stanie wyegzekwować swoich praw w drodze postępowania reklamacyjnego.

- Dopiero wtedy konsumenci mogą zwrócić się o pomoc do nas - wyjaśnia Rafał Makosz, miejski rzecznik konsumentów w Świętochłowicach. - Zdarza się, że o pomoc zwracają się osoby, które nie złożyły nawet reklamacji. Tymczasem rzecznicy konsumentów nie mogą złożyć jej za kogoś, bo nie posiadają takich uprawnień. Dopiero gdy sprzedawca od-mówi przyjęcia reklamacji lub rozpatrzy ją w sposób negatywny, rzecznicy konsumentów mogą występować w ich imieniu, by wypracować kompromis - podkreśla.

W jakich sprawach najczęściej pomagają rzecznicy konsumentów? Od lat największa liczba interwencji dotyczy reklamacji obuwia. Klienci proszą też o pomoc, gdy na skutek rezygnacji z umów z operatorami telefonii komórkowej, stacjonarnej czy operatorami telewizyjnymi zostają niesłusznie obciążani dodatkowymi opłatami. Interwencje dotyczą zakupów sprzętu RTV i AGD w internecie, montażu szaf, kredytów bankowych, firm inter-netowych, które podstępnie ściągają od klientów opłaty lub uchylają się od obowiązku naprawy wadliwych towarów. Bywają reklamacje garnków nierdzewnych, które zardzewiały, markowych dżinsów za 320 zł, które przetarły się po paru praniach, wanny po renowacji, z której - po jednej kąpieli - odeszła farba.

Zdarzają się nietypowe interwencje, jak ta, gdy świętochłowiczanka kupiła przez internet kalendarze. Okazało się, że w wyniku błędu systemu opłata została pobrana dwukrotnie.

- Klientka wystąpiła o zwrot nadpłaconej kwoty, ale firma upiera się, że ma zaksięgowaną tylko jedną transakcję - mówi Rafał Makosz. - Inny konsument tankował na samoobsługowej stacji benzynowej. Automat pobrał pieniądze, ale nie wydał paliwa. Co ciekawe, reklamacja została uwzględniona, ale firma chciała numer konta bankowego klienta, żeby wpłacić pieniądze. Ten mężczyzna nie miał konta i firma odmówiła zwrotu pobranej sumy. Spytałem ich przedstawiciela, jaki przepis mówi o obowiązku posiadania konta. Sprawa zakończyła się szczęśliwie dla klienta.

Do zadań rzecznika należy:

- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego, informacji prawnej w zakresie o-chrony interesów konsumentów,

- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w za-kresie ochrony interesów konsumentów,

- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,

- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej, organizacjami konsumenckimi,

- wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

W sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów, rzecznik jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Te dokumenty będą Ci potrzebne

Jeśli chcesz, aby miejski rzecznik konsumentów wystąpił w Twoim imieniu do przedsiębiorcy nieprzestrzegającego obowiązujących go przepisów, powinieneś stawić się osobiście w jego biurze, przedstawiając do wglądu oryginały wszystkich dokumentów dotyczących sprawy:

potwierdzenie zakupu - paragon lub fakturę VAT,
umowę zawartą z przedsiębiorcą,
zgłoszenie reklamacyjne oraz udzieloną na nie odpowiedź przedsiębiorcy,
opinię rzeczoznawcy (jeżeli została wystawiona),
kompletną korespondencję dotyczącą sprawy.
Potrzebne będą także kopie tych dokumentów, które pozostaną w biurze rzecznika jako dokumentacja sprawy.
Warto wiedzieć, że złożenie skargi i skorzystanie z pomocy rzecznika jest bezpłatne.

Reklamację możemy składać w ciągu dwóch lat od zakupu towaru
Katarzyna Kielar, rzeczniczka prasowa Inspekcji Handlowej w Katowicach

Na każdy wadliwy produkt konsument ma prawo złożyć reklamację. Może ją złożyć u sprzedawcy, który przez 2 lata odpowiada za sprzedany towar, lub skorzystać z gwarancji - jeśli została dołączona do produktu. Uprawnienia reklamacyjne konsumenta wynikające z odpowiedzialności sprzedawcy i uprawnienia wynikające z tytułu gwarancji są równoległe i nie wykluczają się. To konsument wybiera korzystniejszą dla siebie opcję. Należy pamiętać jednak o terminach. U sprzedawcy reklamację możemy składać w ciągu 2 lat od zakupu towaru, żądając jego wymiany lub naprawy, a gdy to okaże się niemożliwe lub zbyt kosztowne, można domagać się obniżenia ceny lub zwrotu gotówki. Sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do naszego żądania w ciągu 14 dni. Jeśli tego nie zrobi, przyjmuje się, że je uznał. Gwarancja natomiast jest udzielana dobrowolnie i nieodpłatnie przez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie odnoszącej się do towaru. Po-winna określać obowiązki gwaranta i uprawnienia kupujące-go, których może dochodzić, gdy właściwości nabytego to-waru nie odpowiadają właściwościom wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta. Gdy reklamacja złożona w zakresie gwarancji zostaje bez odpowiedzi, a gwarant uchyla się od odpowiedzialności, można zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów lub do Inspekcji Handlowej.

Kiedy do sądu

Miejski rzecznik konsumentów reprezentuje stanowisko klienta i w drodze mediacji stara się przekonać przedsię-biorcę do polubownego rozstrzygnięcia sporu. W sprawach dotyczących kupna-sprzedaży, konsument może też złożyć wniosek o mediację do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej. Jeśli wszystkie sposoby polubownego wypracowania po-rozumienia zostaną wyczerpane, zostaje możliwość wystąpienia na drogę sądową. Konsument może dochodzić swych roszczeń w postępowaniu przed właściwym są-dem powszechnym lub udać się do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego, który rozpatruje spory między konsumentami a przedsiębiorcami (sklepy lub zakłady usługowe), jeśli wynikają one z zawartej umowy sprzedaży lub z umowy o świadczenie usług. Sąd Konsumencki rozstrzyga najczęściej spory drobne, choć istotne dla interesu kupującego; wartość przedmiotu sporu jest ograniczona kwotą 10 tys. zł. Postępowanie jest jednak mniej sformalizowane, szybsze i mniej kosztowne niż postępowanie w sądzie powszechnym. W przypadku braku zgody przedsiębiorcy na skierowanie sprawy do Stałego Polubownego Są-du Konsumenckiego - konsumentowi zostaje możliwość złożenia pozwu wyłącznie w sądzie powszechnym.

Adresy i telefony do rzeczników

Będzin
ul. Krasickiego 17, 42-500 Będzin, tel. 32 368 08 03, e-mail: [email protected]

Bielsko-Biała
ul. Piastowska 40 , 43-300 Bielsko-Biała, tel. 33 813 68 76, e-mail: [email protected]

Bieruń
ul. św. Kingi 1, 43-155 Bieruń, tel. 32 226 91 75, e-mail: [email protected], [email protected]

Bytom
ul. Parkowa 2, 41-902 Bytom, tel. 32 283 61 38 lub 32 283 61 77, e-mail: [email protected]

Chorzów
ul. Rynek 1, 41-500 Chorzów, tel. 32 241 31 94, e-mail: [email protected]

Cieszyn
ul. Bobrecka 29, 43-400 Cieszyn, tel. 33 477 73 11, e-mail: [email protected]

Częstochowa
ul. Śląska 11/13, 42-217 Częstochowa, tel. 34 370 73 50, e-mail: [email protected]

Dąbrowa Górnicza
ul. Graniczna 21, 41-300 Dąbrowa Górnicza, tel. 32 295 69 26, e-mail: [email protected]

Gliwice
ul. Zwycięstwa 21, 44-100 Gliwice, tel. 32 239 11 70, e-mail: [email protected]

Jastrzębie-Zdrój
al. J. Piłsudskiego 60, 44-335 Jastrzębie-Zdrój, tel. 32 478 53 51, e-mail: [email protected]

Jaworzno
pl. Górników 5, 43-600 Jaworzno, tel. 32 618 17 77, e-mail: [email protected]

Katowice
ul. Pocztowa 10, 40-002 Katowice, tel. 32 206 80 10, e-mail: [email protected]

Kłobuck
Rynek im. Jana Pawła II 13, 42-100 Kłobuck, tel. 34 310 95 20, e-mail: [email protected]

Lubliniec
ul. Paderewskiego 7, 42-700 Lubliniec, tel. 34 351 05 32, e-mail: [email protected]

Mikołów
ul. Żwirki i Wigury 4a, 43-190 Mikołów, tel. 32 324 81 42, e-mail: [email protected]

Mysłowice
ul. Mikołowska 4a, 41-400 Mysłowice, tel. 32 222 16 78, e-mail: [email protected]

Myszków
ul. Pułaskiego 6, 42-300 Myszków, tel. 34 315 91 48, faks 34 315 91 60

Piekary Śląskie
ul. Bytomska 92, 41-940 Piekary Śląskie, tel. 32 393 93 70, e-mail: [email protected]

Pszczyna
ul. 3 Maja 10, 43-200 Pszczyna, tel. 32 449 23 28, e-mail: [email protected]

Racibórz
pl. Okrzei 4, 47-400 Racibórz, tel. 32 459 73 22, e-mail: [email protected]

Ruda Śląska
ul. Niedurnego 44, 41-709 Ruda Śląska, tel. 32 248 62 81, e-mail: [email protected]

Rybnik
ul. 3 Maja 31, 44-200 Rybnik, tel. 32 422 83 00 wew. 35 lub 32 422 10 65, e-mail: [email protected]

Siemianowice Śląskie
ul. Michałkowicka 105, 41-100 Siemianowice Śląskie, tel. 32 760 53 92, e-mail: [email protected]

Sosnowiec
al. Zwycięstwa 20 (korespondencja), ul. Modrzejowska 32a (siedziba), 41-200 Sosnowiec, tel. 32 296 04 28, e-mail: [email protected]

Świętochłowice
ul. Katowicka 54, 41-600 Świętochłowice, tel. 32 349 18 42, e-mail: [email protected]

Tarnowskie Góry
ul. Sienkiewicza 16, 42-600 Tarnowskie Góry, tel. 32 381 81 07, e-mail: [email protected]

Tychy
ul. Grota Roweckiego 42 p. 229-230, 43-100 Tychy,
tel. 32 776 36 77, www.konsument.umtychy.pl, [email protected]

Wodzisław Śląski
ul. Pszowska 92a, 44-300 Wodzisław Śląski, tel. 32 453 99 62, e-mail: [email protected]

Zabrze
ul. Powstańców Śląskich 5-7, 41-800 Zabrze, tel. 32 373 33 04, e-mail: [email protected]

Zawiercie
ul. Sienkiewicza 34, 42-400 Zawiercie, tel. 32 671 07 10, e-mail: [email protected]

Żory
ul. Rynek 6, 44-240 Żory, tel. 32 434 81 58, e-mail: [email protected]

Żywiec
ul. Krasińskiego 13, 34-300 Żywiec, tel. 33 860 50 13,
e-mail: rzecznik@zywiec.
powiat.pl

Źródło: UOKiK

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto