To dopiero początek informatyzacji urzędów, bo jeszcze w tym roku ma ruszyć program e-administracja, który w założeniach ma poprawić i przyspieszyć obsługę interesantów.
Okazuje się, że powiat pleszewski stał się liderem informatyzacji jednostek samorządu terytorialnego. Uzyskana z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracja dotacja w wysokości 1 mln 684 tys. 252 zł jest najwyższą z przyznanych w ramach tego projektu. Wniosek otrzymał wysokie noty w ministerialnym rankingu, w dużej mierze dzięki zaangażowaniu kilka podmiotów.
Na potrzeby projektu, powiat pleszewski, będący liderem przedsięwzięcia, zawiązał konsorcjum z gminami: Czermin, Chocz, Gizałki, Gołuchów, Dobrzyca oraz Pleszew i wspólnie złożono wniosek pod nazwą „Informatyzacja JST powiatu pleszewskiego”.
Oczywiście, samorządy nie dostają nic za darmo, bo ministerstwo pokrywa tylko 75 proc. kosztów przedsięwzięcia. Urzędy musiały wyłożyć 561 417 zł, z czego powiat – 178 048 zł, Pleszew – 127 426 zł, Dobrzyca – 71 705 zł, Gołuchów – 61 616 zł, Chocz – 50 833 zł, Czermin – 45 930 zł, a Gizałki – 25 859 zł.
– Głównym celem projektu jest przygotowanie organizacyjne i techniczne jednostek samorządu terytorialnego z powiatu pleszewskiego do wdrożenia tzw. e-administracji, pozwalającej na rozwój elektronicznych usług dla ludności i podmiotów gospodarczych – tłumaczy Tomasz Wojtala, rzecznik prasowy starostwa.
Pod koniec lipca rozpoczął się pierwszy etap informatyzacji urzędów, w ramach którego do samorządów trafił warty prawie milion złotych sprzęt komputerowy. Na potrzeby informatyzacji administracji zakupiono 7 serwerów, 6 komputerów komunikacyjnych, 6 skanerów do elektronicznego obiegu dokumentów, 5 laserowych drukarek sieciowych oraz 3 urządzenia wielofunkcyjne.
Na urzędnicze biurka trafią 133 komputery stacjonarne z dużymi – 19-calowymi monitorami (ale w formacie 3x4), czyli przystosowane bardziej do pracy z dokumentami i oprogramowaniem, a także 19 komputerów przenośnych. Do sprzętu zakupiono także 161 zasilaczy awaryjnych. Gorzej, że komputery wyposażono w płatny pakiet programów biurowy (po kilkaset złotych na stanowisko), choć można było skorzystać z darmowego oprogramowania, np. open office, które przez wielu uważane jest za bardziej uniwersalne i bezpieczniejsze.
Dodatkowo w ramach projektu, w starostwie oraz urzędach gmin w: Choczu, Czerminie, Dobrzycy oraz Gołuchowie pojawią się publiczne punkty dostępu do internetu, czyli tzw. kioski internetowe, dzięki którym każdy będzie mógł skorzystać z globalnej sieci.
Jeszcze w tym roku starostwo zamierza rozstrzygnąć dwa kolejne przetargi - na zakup i instalację infrastruktury sieciowej oraz zakup usługi wdrożeniowo-szkoleniowej.
Dopiero po zakończeniu tego etapu będzie można sfinalizować projekt, dzięki któremu wiele urzędowych spraw będzie można załatwić drogą elektroniczną. Jak tłumaczy Wojtala, w urzędach wprowadzony zostanie elektroniczny system obiegu dokumentów, interesanci będą mogli składać wnioski za pomocą formularzy elektronicznych, a nawet regulować przez internet podatki. Uruchomiony ma być także portal www e-Urząd..
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?