Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań: Tak wyglądała Ławica po zdobyciu w 1919 roku. Od prawie 100 lat jest polska [ZDJĘCIA]

NK
Fotografia z przelotu samolotu Fokker D. VII pilotowanego przez chor. Rutkowskiego
Fotografia z przelotu samolotu Fokker D. VII pilotowanego przez chor. Rutkowskiego archiwum Ławicy
Poznańskie lotnisko nie zawsze należało do Polski. W przyszłym roku przypada 100-lecie jego zdobycia przez powstańców wielkopolskich. Ławica powstała 105 lat temu i była niemiecka.

Powstanie Wielkopolskie - tego hasła nie trzeba chyba wyjaśniać żadnemu mieszkańcowi Wielkopolski. O ile większość Wielkopolan przynajmniej słyszała o zwycięskim zrywie, o tyle niewielu wie, że właśnie wtedy doszło do przejęcia z niemieckich rąk lotniska na Ławicy. Od tego czasu Ławica stale należy już do Polaków, zaś na początku przyszłego roku będziemy obchodzili 100. rocznicę tego wydarzenia. Dziś poznańskie lotnisko wygląda już zupełnie inaczej.

Obecnie lotnisko Ławica jest siódmym pod względem liczby pasażerów lotniskiem w kraju. Jednocześnie jest to jeden z najstarszych portów lotniczych na terenie Polski. Jego historia sięga 1913 roku, kiedy to powstała Stacja Lotnicza Poznań, czyli pruskie lotnisko wojskowe w Ławicy pod Poznaniem. Oficjalnego otwarcia obiektu dokonał cesarz Wilhelm II. Lotnisko posiadało hangary na 30 samolotów, warsztaty i koszary specjalnej jednostki wojskowej zajmującej się szkoleniem pilotów oraz przeglądami i naprawą samolotów.

Co ciekawe, z pomysłem budowy lotniska oraz zakupu samolotu, który miał wzmocnić stacjonujący w mieście V Korpus Armii Pruskiej, wyszła redakcja lokalnego dziennika „Posener Tageblatt”. Z kolei zbiórkę pieniędzy na budowę przeprowadził komitet prowincjonalny. Jeszcze przed oraz w trakcie I wojny światowej na terenie lotniska znajdowała się szkoła pilotów i mechaników.

Najważniejsze wydarzenia w historii lotniska miały miejsce tuż po I wojnie światowej i wybuchu Powstania Wielkopolskiego. W nocy z 5 na 6 stycznia 1919 roku oddział liczący od 350 do 400 powstańców zdobył lotnisko po zaledwie dwudziestu minutach szturmu. Był to jeden z największych sukcesów powstańców, dzięki któremu udało się doprowadzić do sukcesu całego zrywu. Od tego czasu lotnisko znajduje się też w polskich rękach.

Już dwa lata później, bo w 1921 roku, z Poznania wystartowały do Warszawy i Gdańska pierwsze w Polsce samoloty w ruchu komercyjnym. Były to maszyny wykorzystywane do transportu poczty. W okresie komunizmu w historii lotniska nie wydarzyło się zbyt wiele ważnych wydarzeń. Istotnym na pewno był jednak przylot papieża Jana Pawła II do Poznania i jego pojawienie się na płycie Ławicy.

Po upadku komunizmu w Poznaniu pojawiło się pierwsze zagraniczne połączenie lotnicze. W 1993 roku mieszkańcy Poznania mogli polecieć do Dusseldorfu. W kolejnych latach pojawiały się kolejne połączenia, które obecnie i tak nie funkcjonują (jak np. do Drezna czy Kopenhagi). Duże zmiany na poznańskim lotnisku miały miejsce przed 2012 rokiem, kiedy to zostało one rozbudowane ze względu na zbliżające się wtedy Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. W ostatnich latach Ławica obsługuje coraz większą liczbę pasażerów. Rekordowy pod tym względem był mijający rok.

Nie tylko po raz pierwszy w historii udało się przekroczyć barierę 2 mln pasażerów, ale od stycznia do końca października obsłużono ponad 2,2 mln osób.

Zobacz galerię archiwalnych zdjęć z Ławicy z 1919 roku, po tym jak została już zdobyta przez powstańców wielkopolskich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto