Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Śląskie: Biura podróży z których miast są najbardziej zadłużone? [LISTA]

Krzysztof Leśniak
Już 30 biur podróży z województwa śląskiego figuruje w Krajowym Rejestrze Długów. Firmy te mają łącznie 40 niespłaconych zobowiązań na kwotę 838 tysięcy złotych. Jak sprawdzić dane biuro przed wyjazdem, by oszczędzić sobie niepotrzebnego stresu? Sprawdź, w których miastach biura podróży zadłużone są najbardziej - kliknij w galerie powyżej.

Sprawdź w których miastach biura podróży są najbardziej zadłużone - kliknij TUTAJ!

Śląskie: Biura podróży z których miast są najbardziej zadłużone?

Przy wyborze biura podróży, które sprzeda nam wymarzone wakacje, często zapominamy o sprawdzeniu jego rzetelności. I nie chodzi tu wcale o opinie internautów na forach dyskusyjnych czy rekomendacje znajomych. Okazuje się, że obecnie w Polsce mamy aż 238 zadłużonych biur podróży i organizatorów wypoczynku. Jeśli konkretne biuro figuruje w Krajowym Rejestrze Długu, to oczywiście nie oznacza od razu, że jest niewypłacalne. Przed wyjazdem warto jednak sprawdzić jego wiarygodność oraz wysokość ewentualnego zadłużenia.

Na koniec I kwartału 2017 roku w bazie ERIF Biura Informacji Gospodarczej S.A. znajdowały się informacje na temat 238 biur podróży i organizatorów wypoczynku. Wszystkie z nich posiadają aż 366 niespłaconych zobowiązań na łączną kwotę 3,5 mln zł. Najwięcej zadłużonych firm znajdziemy w województwie mazowieckim - 48. Ich zadłużenie łącznie wynosi 605 tys. zł. W tym niechlubnym rankingu kolejne miejsce zajmuje Małopolska z 31 firmami turystycznymi zadłużonymi na 692 tys. zł.


Egipt i Turcja wśród najczęściej wybieranych kierunków wakacyjnych przez Polaków


Województwo śląskie znajduje się na najniższym stopniu podium, dzięki 30 zadłużonym tour operatorom. Niestety największa, łączna kwota zadłużenia przypadająca na jedno województwo została zarejestrowana także na Śląsku i wynosi 838 tys. zł. Niechlubny rekordzista może się „pochwalić" długiem na poziomie 306 tysięcy złotych. Skąd biorą się te długi?

Polskie firmy z branży turystycznej zalegają w największym stopniu z opłatami za usługi telefoniczne i multimedia. Nieopłacone rachunki z tego tytułu wynoszą łącznie 1 mln zł. Biura podróży zalegają również z ratami umów leasingowych. Równie duży problem z terminowym spłacaniem należności wśród polskich organizatorów wypoczynku dotyczy produktów ubezpieczeniowych. Opóźnienia te opiewają na łączną kwotę 328 tys. zł i z tytułu umów dzierżawy 312 tys. zł. Czy rzeczywiście jest aż tak źle? Polska Izba Turystyki ma zdecydowanie odmienne zdanie na ten temat.

- Przed zbliżającym się sezonem turystycznym jak zwykle mamy do czynienia z rozpowszechnianiem w mediach nierzetelnych informacji o rzekomo złej kondycji branży turystycznej. PIT przypomina, że za tego typu medialną kampanią idą zwykle akcje sprzedażowe firm zarabiających na wizerunku rzetelności przedsiębiorców - czytamy w oficjalnym komunikacie.

- Przytaczane przez media kwoty na tle wielomiliardowych obrotów branży turystycznej są niewiele znaczące, tym bardziej że niewypłacalności w sektorze usług turystycznych zdarzają się niezmiernie rzadko i są zjawiskiem marginalnym. W mediach branżowych publikujących ratingi biur podróży można znaleźć bardzo pozytywne oceny dotyczące stabilności finansowej polskich organizatorów turystyki - uspokaja PIT.

Podobnego zdania jest Andrzej Kulik, Dyrektor Departamentu Analiz Rynkowych Krajowego Rejestru Długów.
- Samą branżę oceniamy w tym roku dobrze. Mogę się zdarzyć pojedyncze przypadki upadłości, ale na pewno nie powtórzy się sytuacja z 2012 roku, kiedy mieliśmy serię 15 takich bankructw. Aby jednak nie trafić na te pojedyncze przypadki i nie popsuć sobie wakacji, warto sprawdzać wiarygodność biura, z którym chcemy wyjechać na wakacje, m.in. w Krajowym Rejestrze Długów. Powinno się też sprawdzić, czy biuro ma Certyfikat Rzetelności wydany przez Rzetelną Firmę pod patronatem Krajowego Rejestru Długów - mówi.


Co drugi Polak wyjedzie w tym roku na wakacje


Jak sprawdzić wiarygodność biura podróży?
Niezależnie od tego czy wybieramy się na urlop całą rodziną czy wysyłamy nasze dzieci na wakacyjne obozy sportowe lub kolonie, aby uniknąć kłopotów związanych np. z upadłością firmy organizującej wypoczynek, powinniśmy wcześniej sprawdzić jej wiarygodność płatniczą w Biurze Informacji Gospodarczej (BIG). To właśnie kondycja płatnicza organizatora jest pierwszym, niezwykle ważnym wskaźnikiem jego płynności finansowej i wypłacalności.

- Wciąż nie każda osoba wie, że może zostać klientem Biura Informacji Gospodarczej i skorzystać z usługi sprawdzenia wybranej firmy, np. biura podróży. W raporcie kredytowym BIG można znaleźć aktualne informacje o terminowych lub zaległych płatnościach swojego organizatora wypoczynku. I tak na przykład, aby sprawdzić wiarygodność płatniczą wybranej firmy turystycznej w biurze informacji gospodarczej ERIF, wystarczy skorzystać z serwisu infoKonsument.pl. Wystarczą trzy proste kroki: należy założyć bezpłatne konto, zalogować się i przygotować NIP wybranego touroperatora do wprowadzenia do wyszukiwarki podmiotów – mówi Edyta Szymczak, prezes zarządu ERIF BIG S.A.

Na co dzień sprawdzenie przedsiębiorcy w BIG jest odpłatną usługą. Jednak z uwagi na rozpoczynający się sezon wakacyjny w ERIF Biurze Informacji Gospodarczej, polscy konsumenci mogą bezpłatnie sprawdzić wybrane biuro podróży. Tak będzie do końca sierpnia bieżącego roku. Wystarczy skorzystać z serwisu infoKonsument.pl

Poza sprawdzeniem wiarygodności płatniczej biur podróży w BIG, warto też sprawdzić je w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (CEOTiPT) na stronie www.turystyka.gov.pl. Można też skontaktować się z właściwym Urzędem Marszałkowskim w regionie, w którym mieszkamy, by upewnić się, że organizator wyjazdu posiada wpis do rejestru organizatorów turystyki prowadzonego przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę biura.

Z kolei wypoczynek dzieci i młodzieży powinien każdorazowo zostać zgłoszony w Kuratorium Oświaty właściwego dla siedziby organizatora wyjazdu. Warto jednak mieć na uwadze, że sam wpis do takich rejestrów nie stanowi dla klienta gwarancji rzetelności danego biura, dlatego tak ważne jest sięganie równolegle do baz BIG. Poza tym niezależnie od wszystkiego warto zapoznać się z warunkami uczestnictwa w imprezie wyjazdowej, które powinny być dołączone do umowy. Znajdują się w nich między innymi prawa i obowiązki zarówno biura podróży jak i klienta.

Co zrobić, kiedy biuro podróży upadnie?
Warto przed podpisaniem umowy dotyczącej wypoczynku poprosić o wgląd do umowy ubezpieczenia lub gwarancji organizatora turystycznego i zwrócić uwagę, jaka jest kwota zabezpieczenia finansowego. W zależności od wysokości takiego ubezpieczenia, możemy sprawdzić, jaka suma może zostać przeznaczona na pokrycie roszczeń klientów.

Z chwilą ogłoszenia upadłości biuro podróży ma obowiązek zapewnienia transportu wszystkim uczestnikom wycieczki lub innego wyjazdu. Jeśli dany operator turystyczny jest niewypłacalny, poszkodowani mogą zwrócić się po pomoc do Marszałka Województwa odpowiedniego dla miejsca działalności danej firmy turystycznej.

Organizator jest zobowiązany do zwrócenia poniesionych kosztów nie tylko osobom, które już wyjechały na wycieczkę lub wczasy, ale również tym, które wpłaciły część lub całą sumę pieniędzy na pokrycie kosztów udziału w imprezie a jeszcze nie wyjechały.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto