Drogi Żory: Władze stawiają na budowę nowych dróg w mieście

Katarzyna Śleziona
Drogi Żory: Władze stawiają na budowę nowych dróg w mieście. Po wybudowaniu Obwodnicy Północnej Żor, fragmentu autostrady A1 przebiegającej przez Żory i po niedawnych remontach głównych dróg wojewódzkich w tym mieście, władze Żor chcą dalej inwestować w infrastrukturę drogową.

Drogi Żory: Władze stawiają na budowę nowych dróg w mieście

Władze Żor w planach mają m.in. budowę drogi wylotowej w kierunku Jastrzębia-Zdroju, a także obwodnicy przebiegającej przez dzielnice Kleszczów i Kleszczówka.

Pierwsza z tras skróci podróż kierowcom z Żor do Jastrzębia, a dzięki drugiej - szybciej dojedziemy np. z Rybnika i Katowic przez Żory w stronę Suszca, a potem na przykład do Pszczyny, nawet o 3 kilometry! Z kolei dalsza część drogi Racibórz-Pszczyna - chodzi o rybnicki odcinek, łączący się z istniejącą Obwodnicą Północną Żor, może powstać dopiero ok. 2018 roku.

Droga do nowych fabryk za 1,5 mln zł

Dzisiaj władze Żor już nie tylko mówią o potrzebie budowy nowych dróg, ale biorą się za tworzenie konkretnych projektów. Do lutego br. ma powstać projekt drogi wylotowej w kierunku Jastrzębia - od skrzyżowania ul. Okrężnej przy stacji kontroli pojazdów do skrzyżowania al. Jana Pawła II i ul. Gajowej. - Zlecono wykonanie projektu dotyczącego drogi wylotowej w kierunku Jastrzębia-Zdroju. Koszty budowy drogi są zależne od zatwierdzonej koncepcji przebiegu drogi, zastosowanych rozwiązań technologicznych, organizacji ruchu - powstaną ronda lub skrzyżowania skanalizowane - usłyszeliśmy w biurze promocji i informacji żorskiego magistratu.

Budowa dalszej części obwodnicy w kierunku Jastrzębia jest potrzebna w związku z zapowiadaną w tym roku budową w tym rejonie czterech nowych fabryk na Polu Osiny, należącym do Jastrzębsko-Żorskiej Podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. - Najważniejsze inwestycje drogowe w Żorach to przedłużenie alei Armii Krajowej w kierunku Jastrzębia, gdzie w tym roku będą wybudowane cztery nowe fabryki - potwierdza Waldemar Socha, prezydent Żor. Koszt budowy drogi to 1,5 mln zł.

Jak miałaby wyglądać trasa z Żor w kierunku Jastrzębia? Nowa droga ma liczyć 1 kilometr i będzie stanowić przedłużenie ulicy Okrężnej. Połączy się z al. Jana Pawła II, „przelotówką" do Jastrzębia (obok zakładów rzeźniczych Kania na ul. Gajowej). Nowa trasa "wyrzuci" ruch ciężkich samochodów z drogi osiedlowej - osiedla Pawlikowskiego i skróci czas podróży kierowcom z Żor do Jastrzębia. Nowa droga ma sąsiadować z 42 hektarami Jastrzębsko-Żorskiej podstrefy KSSE. Przypomnijmy, na terenie Pola Osiny KSSE w 2015 roku powstaną cztery nowe fabryki: trzy polskie i jedna z kapitałem zagranicznym: JBG Sp. z o.o., zajmująca się produkcją maszyn chłodniczych, JELUX Sp. z o.o., z branży spożywczej, SLS Sp. z o.o., z branży metalowej i niemiecka SCHÜTZ Polska Sp. z o.o., z branży tworzyw sztucznych, która produkuje duże pojemniki służące do przewożenia, począwszy od leków po farby.
CZYTAJ TEŻ: Nowi inwestorzy w KSSE chcą zainwestować 900 mln zł!

ZOBACZ TEŻ: Polub nas na Facebooku i bądź z informacjami na bieżąco!> Kliknij w link!

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Obwodnica Wschodnia i dalsza trasa w Rybniku

Jakie jeszcze drogi chcą budować w Żorach? - Ważnymi inwestycjami drogowymi są: przedłużenie obwodnicy północnej w kierunku z granicy z Rybnikiem. Istotne dla miasta jest również wybudowanie obwodnicy Kleszczówki, aby odciążyć ulice: Mikołowską, Fabryczną i Boczną - dodaje Socha.

W Żorach czekają aż Rybnik zbuduje swoją część drogi Pszczyna-Racibórz (w Żorach jej fragmentem jest Obwodnica Północna Żor). Budowa tej trasy w Rybniku ma pochłonąć ok. 750 mln zł, z czego ok. 300 mln zł mają pokryć pieniądze z miejskiej kasy miasta Rybnika. - W przypadku tej inwestycji, pieniądze ze środków zewnętrznych mogą realnie pojawić się w Rybniku w 2018, 2019 roku - szacują urzędnicy z Rybnika.

ZOBACZ TEŻ: Polub nas na Facebooku i bądź z informacjami na bieżąco!> Kliknij w link!

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Ważną z dróg, która ma powstać w najbliższych latach w Żorach, jest Obwodnica Wschodnia - ma biec na obrzeżach żorskich dzielnic Kleszczówki i Kleszczowa. Trasa ma liczyć około 5,5 kilometra. Dzięki nowej drodze szybciej dojedziemy np. z Rybnika i Katowic przez Żory w stronę Suszca i potem do Pszczyny. Podróż nie tylko skróci się o nawet 3 kilometry, ale nie będzie trzeba też przebijać się przez zakorkowaną w godzinach szczytu "wiślankę" lub przez całą Obwodnicę Północną Żor. Obwodnica Wschodnia będzie alternatywą właśnie dla tych obu dróg.

Jak będzie przebiegać trasa Obwodnicy Wschodniej? - Po przejechaniu około 350 metrów ulicy Nad Rudą od ronda Knurowskiego na trasie Obwodnicy Północnej będzie rozpoczynać się nowa obwodnica. Teraz w tym miejscu ulica Nad Rudą zakręca w prawo, ale my pojedziemy na wprost. Potem trasa nowej obwodnicy pobiegnie przez wiadukt nad torami kolejowymi i potem za FADOM-em. Następnie połączy się z "wiślanką" w rejonie zajazdu Szałas, gdzie powstanie bezkolizyjny węzeł. Stąd pobiegnie przez las Dębina, kilkaset metrów za zabytkowym Dębem Maryjnym. Potem w rejonie ulicy Targowej i torów kolejowych w dzielnicy Kleszczów pobiegnie w prawo wzdłuż torów kolejowych w stronę Suszca - mówił nam już kilka lat temu Waldemar Socha, prezydent Żor.
Teraz kierowcy z Rybnika, aby przez Żory dostać się w stronę Pszczyny, wybierają najkrótszą podróż Obwodnicą Północną.

Trasa ma być gotowa w ciągu kilku najbliższych lat - miasto liczy na wsparcie z funduszy unijnych.

Nowe mandaty od straży miejskiej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie