Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest strategia rozwoju elektromobilności w Żorach. Zeroemisyjny transport publiczny, elektryczne rowery, smart-city. Plany ambitne i drogie

Arkadiusz Biernat
Arkadiusz Biernat
W ramach projektu zaplanowano wykorzystanie w ramach funkcjonującej na terenie Żor Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej pojazdów o charakterze niskoemisyjnym (wariant 1) bądź zeroemisyjnym z napędem elektrycznym (wariant 2), bądź wariantu zakładającego wykorzystanie autobusów niskoemisyjnych oraz autobusów o napędzie elektrycznych (wariant 3). 

W zależności od wariantu realizacji – szacuje się, że koszt zakupu autobusu elektrycznego to około 3 mln złotych (z niezbędną infrastrukturą ładowania), podczas gdy koszt zakupu autobusu niskoemisyjnego (np. z napędem hybrydowym) to koszt ok. 1,5-2 mln złotych.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W ramach projektu zaplanowano wykorzystanie w ramach funkcjonującej na terenie Żor Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej pojazdów o charakterze niskoemisyjnym (wariant 1) bądź zeroemisyjnym z napędem elektrycznym (wariant 2), bądź wariantu zakładającego wykorzystanie autobusów niskoemisyjnych oraz autobusów o napędzie elektrycznych (wariant 3). W zależności od wariantu realizacji – szacuje się, że koszt zakupu autobusu elektrycznego to około 3 mln złotych (z niezbędną infrastrukturą ładowania), podczas gdy koszt zakupu autobusu niskoemisyjnego (np. z napędem hybrydowym) to koszt ok. 1,5-2 mln złotych. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE arc
Jest strategia rozwoju elektromobilności w Żorach. Plany do realizacji są ambitne i drogie. Wśród wyznaczonych zadań są: zeroemisyjny lub niskoemisyjny transport publiczny, rozwój infrastruktury rowerowej, wypożyczalnie elektrycznych rowerów, rozwiązania smart city oraz budowa centrum technologicznego. - Zadania mają być współfinansowane ze środków zewnętrznych - słyszymy w Żorach. Poznaj planowane zadania, które pozwolą zrealizować żorską strategię elektromobilności.

Żory mają strategię rozwoju elektromobilności. Plany ambitne i drogie

Podczas ostatniej sesji, Rada Miasta Żory podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Strategii rozwoju elektromobilności w mieście Żory”. Jest to dokument strategiczny, którego celem jest stworzenie warunków do rozwoju elektromobilności w mieście Żory, a co za tym idzie realizacja wizji rozwoju miasta, w którym jest czyste powietrze, zmniejszony hałas i po którym mieszkańcy miasta i osoby przyjezdne poruszają się bezpiecznie, szybko i wygodnie.

Jego przegłosowanie na Radzie Miasta było poprzedzone konsultacjami społecznymi: ankiety online, zgłaszanie uwag, dyskusje online.

Określona w dokumencie wizja wynika z diagnozy obecnego stanu środowiska (stan jakości powietrza, przekroczenia w emisji hałasu), przestrzeni miejskiej i infrastruktury transportowej Żor, a także zachowań komunikacyjnych mieszkańców.

Dzięki realizowanej strategii planuje się wykonanie szeregu zadań, które w całości mają nie tylko ograniczyć niską emisję, ale i poprawić jakość życia mieszkańców. Jakie? Zobaczcie wybrane propozycje w galerii zdjęć.

W ramach projektu zaplanowano wykorzystanie w ramach funkcjonującej na terenie Żor Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej pojazdów o charakterze niskoemisyjnym (wariant 1) bądź zeroemisyjnym z napędem elektrycznym (wariant 2), bądź wariantu zakładającego wykorzystanie autobusów niskoemisyjnych oraz autobusów o napędzie elektrycznych (wariant 3). 

W zależności od wariantu realizacji – szacuje się, że koszt zakupu autobusu elektrycznego to około 3 mln złotych (z niezbędną infrastrukturą ładowania), podczas gdy koszt zakupu autobusu niskoemisyjnego (np. z napędem hybrydowym) to koszt ok. 1,5-2 mln złotych.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Jest strategia rozwoju elektromobilności w Żorach. Zeroemisy...

Skąd wziąć dziesiątki milionów złotych?

W strategii wpisano 14 głównych zadań, co jednak ma swoją drugą stronę - finansową. Ich realizacja może kosztować kilkadziesiąt, a nawet kilkaset milionów złotych. Skąd na to wziąć pieniądze?

- Bardzo mocno liczymy na to, że większość tych zadań będzie można sfinansować ze środków zewnętrznych. Trudno precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie, bo jeszcze nie znamy poszczególnych zapisów programów operacyjnych w skali kraju i regionu - usłyszeliśmy na ostatniej sesji Rady Miasta Żor.

Pieniądze mogłyby więc pochodzić m.in. z Unii Europejskiej, czy NFOŚIGW/WFOŚiGW, Sprawiedliwej Transformacji.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zory.naszemiasto.pl Nasze Miasto