MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Kontrowersje przy budowie trasy S10. Kolej lepsza od S10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń?

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Droga krajowa nr 10 na wysokości Bydgoszczy. Równolegle do niej zbudowana zostanie „ekspresówka” – pas lasu już wycięto.
Droga krajowa nr 10 na wysokości Bydgoszczy. Równolegle do niej zbudowana zostanie „ekspresówka” – pas lasu już wycięto. Marek Weckwerth
Na budowie drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem wycięto już pas lasu i jeszcze w połowie tego roku mają ruszyć prace budowlane. Tymczasem wciąż podnoszą się głosy o sens tej inwestycji.

Stanowisko w tej sprawie zajęła właśnie posłanka Paulina Matysiak z województwa łódzkiego (Lewica), wiceprzewodnicząca sejmowej Komisji Infrastruktury – wystosowała petycję nr 2069 do ministra infrastruktury. Posłanka, a trzeba to jej oddać, jest bardzo aktywna na niwie infrastruktury i transportu w całym kraju, interesuje się także naszym regionem (studiowała m.in. na UMK w Toruniu).

Pani poseł przypomina ministrowi, iż budowa drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem wywołuje coraz większe protesty. Wycinka Puszczy Bydgoskiej oraz likwidacja cennych przyrodniczo „Bydgoskich Źródlisk” w Rudach spotyka się z ogromnym sprzeciwem ze strony organizacji ekologicznych, innych stowarzyszeń oraz przede wszystkim samych mieszkańców.

Jej zdaniem nie brakuje głosów, że lepszą inwestycją od S10 (wskazuje przy tym na znacznie dłuższy odcinek z Torunia do Szczecina) byłaby modernizacja linii kolejowych nr 18 (Kutno – Piła) i 403 (Piła - Stargard), aby przejazd pociągiem między tymi miastami nie zajmował 5 godzin jak obecnie, a co najwyżej 2,5.

„Droga śmierci”, a manipulowanie faktami

„Narracja o tym, że istniejące w tej chwili połączenie drogowe, czyli DK10, to droga śmierci, jest przykładem manipulowania faktami. Wszystkie wypadki śmiertelne, jakie do tej pory miały miejsce na tej trasie, nie powstały w wyniku złego stanu infrastruktury. Winę za ich spowodowanie ponoszą kierowcy, którzy łamią przepisy ruchu drogowego – przede wszystkim jeżdżą z nadmierną prędkością i wyprzedzają na podwójnej linii ciągłej” – pisze dalej Paulina Matysiak, powołując się także na zdanie uczestników przejazdu zorganizowanego 3 marca specjalnym pociągiem pn. „Bydgoskie Źródliska” na trasie z Bydgoszczy przez Bydgoszcz Emilianowo do Nowej Wsi Wielkiej i z powrotem.

To też może Cię zainteresować

Rozwiązaniem tego problemu byłoby ustawienie odcinkowego pomiaru prędkości, a w najbardziej newralgicznych miejscach montaż fotoradarów (jedyny fotoradar znajduje się na wysokości Solca Kujawskiego – dop. autora).

W interpelacji posłanka pyta ministra także o wiele szczegółowych kwestii zgłaszanych przez mieszkańców, a dotyczących połączeń kolejowych oraz budowy lub modernizacji innych dróg w naszym regionie. Pyta o liczbę fotoradarów na drogach krajowych, ekspresowych i autostradach w Polsce. Prosi o porównanie tej liczby względem Niemiec i pozostałych krajów Unii Europejskiej oraz czy planowane jest przywrócenie fotoradarów gminnych, powiatowych i wojewódzkich?

Chodzi też o Most Fordoński

„Czy konieczna jest budowa nowej przeprawy przez Wisłę w ciągu DK80 w Bydgoszczy?” - pyta dalej pani poseł.

Postuluje przy tym - dla zmniejszenia ruchu samochodowego – uruchomienie zdecydowanie większą liczbę pociągów regionalnych na linii nr 209 (Bydgoszcz – Wschód – Chełmża – Kowalewo Pomorskie). Lecz, aby takie kursy były możliwe, musi powstać odpowiednia infrastruktura kolejowa, której na linii 209 brakuje.

Jakie inwestycje zostaną wykonane na linii kolejowej nr 209, aby można było skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę połączeń, aby zmniejszyć liczbę samochodów na moście fordońskim w Bydgoszczy? Mieszkańcy są w tym momencie zmuszeni do jazdy samochodem, ponieważ na linii nr 209 kursuje zaledwie sześć par pociągów.

Od siebie dodajmy, że na Moście Fordońskim właśnie rozpoczął się remont nawierzchni drogowej i ruch ma się odbywać wahadłowo. Alternatywą dla korzystających z mostu może być przeprawa promowa między Solcem Kujawskim a Czarnowem, która łączy obie drogi krajowe nr 10 i 80, ale ta ma charakter sezonowy i uzależniona jest od tego, czy stan wody w Wiśle jest odpowiedni. Po przerwie zimowej prom „Flisak” właśnie wznowił kursowanie.

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto