Produkty w sklepach drożeją z miesiąca na miesiąc? Nie całkiem. Niektóre staniały

OPRAC.:
Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
Sprawdź, jakie produkty spożywcze najbardziej zdrożały, a jakie najbardziej staniały w 2020 r. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Lucyna Nenow / Polska Press
Wiecie, za co w styczniu 2021 r. musieliśmy zapłacić najwięcej w porównaniu ze styczniem 2020 r? A co najbardziej staniało? Mamy dokładne dane "Indeksu Cen Detalicznych". Okazuje się, że wzrost cen produktów spożywczych i chemii gospodarczej w Polsce średnio jest niewielki. Ale to dlatego, że ceny bardzo się wahają. Niektóre produkty poszły w górę prawie o 40 proc., inne - w dół o ponad 30 proc. Sprawdźcie, za co trzeba zapłacić więcej, a za co mniej.

Czy ceny żywności i chemii gospodarczej rosną z roku na rok? I tak, i nie - brzmiałaby najprostsza odpowiedź. Bo ceny niektórych produktów rzeczywiście rosną jak szalone - o 40 proc. w styczniu 2021 r., w porównaniu ze styczniem 2020 r. Ale ceny innych produktów spadają jak szalone - też o 40 proc. Okazuje się, że ceny produktów najczęściej kupowanych w sklepach nie wpływają za bardzo na wielkość inflacji w Polsce, bo średnio nie rosną tak szybko jak np. ceny gazu czy prądu. To wyniki badań Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH pt. „Indeks Cen Detalicznych, styczeń 2020/21”.

Sprawdź, jakie produkty najbardziej podrożały, a jakie - najbardziej staniały. Kliknij w galerię zdjęć.

Jak wynika z ogólnopolskiego monitoringu blisko 30 tys. cen ze stycznia 2021 i 2020 roku, największy wzrost odnotowały:

  • produkty sypkie – 10,4%,
  • inne produkty – 7,5%,
  • chemia gospodarcza – 6,1%.

Liderem spadków okazały się:

  • pieczywo – 8,2%,
  • nabiał – 7,2%,
  • warzywa – 7%.

– Podwyżki w przypadku mąki są efektem mniejszej produkcji w Unii Europejskiej i ograniczeń w eksporcie z Rosji. Ceny winduje też wysoki popyt na rynku światowym – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego z Santander Bank.

– Potaniały głównie warzywa odporne na psucie. W ich przypadku rzadko zachodzą gwałtowne podwyżki. Sieciom łatwiej jest zaplanować ich korzystny zakup – zauważa Julita Pryzmont, ekspert rynku FMCG z Hiper-Com Poland.

Połowa produktów staniała, a połowa podrożała

Z badania również wynika, że na 12 analizowanych kategorii 6 odnotowało wzrosty i tyle samo zaliczyło spadki. Od dłuższego czasu w przestrzeni publicznej mówi się, że wszystko mocno drożeje. Tymczasem połowa produktów faktycznie potaniała w relacji rocznej.

– Z danych GUS-u wynika, że w 2020 r. dynamika cen samej żywności systematycznie zmniejszała się. Na początku 2020 roku wzrosty przekraczały 8%, a w grudniu sięgały jedynie 0,7% w relacji rocznej. Było to efektem obniżek cen mięsa, ziemniaków i niektórych warzyw – komentuje Mariusz Dziwulski.

Analiza wykazała też, że w styczniu 2021 r. największe wzrosty w relacji rocznej odnotowały produkty sypkie – o 10,4%. W tej kategorii, oprócz ww. mąki i cukru, zdrożały też makarony – o 12,2%. Na drugim miejscu znalazły się tzw. inne produkty z podwyżką o 7,5%. Wśród nich poszły w górę ceny pieluch i karm dla kotów – o 12% i 9,9%. Na trzeciej pozycji jest chemia gospodarcza, która ogólnie podrożała o 6,1%. Płyn do mycia naczyń stał się droższy o 12,8%, a proszek do prania – o 9,4%.

Sprawdź, jakie produkty najbardziej podrożały, a jakie - najbardziej staniały. Kliknij w galerię zdjęć.

Produkty w sklepach drożeją z miesiąca na miesiąc? Nie całki...

– W kategorii, w której nastąpiły największe wzrosty, znajdziemy przede wszystkim dużo produktów zbożowych. W ostatnim roku cena pszenicy znacząco poszła w górę z powodu pandemii i swoistej paniki na rynkach. I to miało duży wpływ na ostateczny wynik analizy – uważa Katarzyna Grochowska, analityk cen detalicznych z Hiper-Com Poland.

Drób jest tańszy, a cielęcina droższa

W następnej kolejności widać, że dodatki spożywcze ogólnie podrożały o 4,7%. W tej kategorii ketchup poszedł w górę o 7,2%, a musztarda zdrożała o 2,7%. Dalej w zestawieniu jest mięso, które zaliczyło średni wzrost o 2,6%. W tej grupie najbardziej zdrożała cielęcina, tj. o 13,7%, a za nią – wołowina o 5,4%. Z kolei wieprzowina i drób potaniały – odpowiednio o 20,7% i 10,5%.

– Mięso ogólnie odnotowało niewielki wzrost za sprawą cielęciny i wołowiny. Jednak spadki w tej kategorii są mocne. Drób potaniał, bo zmniejszył się popyt w sektorze hotelarsko-gastronomicznym z powodu pandemicznych obostrzeń. Z kolei na ceny wieprzowiny wpłynęło pojawienie się pierwszego przypadku afrykańskiego pomoru świń w Niemczech we wrześniu 2020 roku – zwraca uwagę ekspert z PKO BP.

Używki podrożały, ale nieznacznie

Używki ogólnie podrożały o 0,4%. W tym ceny kawy mielonej i rozpuszczalnej wzrosły o 1,6% i 1,5%, a piwa i herbaty czarnej zmalały o 3,1% i o 2,9%. Natomiast wśród produktów tłuszczowych, które zdrożały o 3%, najbardziej poszła w górę margaryna do pieczenia. Za to cena masła spadła o 9,3%.

– Zwyżki cen surowców spowodowały, że produkty bazujące na olejach roślinnych zdrożały w zeszłym roku. Wysokie koszty zakupów utrzymują się również na początku 2021 roku – tłumaczy Grzegorz Rykaczewski.

Chleb jest tańszy, i to prawie o 10 proc.

Natomiast największy spadek ze wszystkich kategorii odnotowało pieczywo – o 8,2%. W tym zakresie chleb potaniał o 8,7%. Z kolei ceny nabiału zmniejszyły się o 7,2%, w tym najbardziej jajek i sera białego – o 15% i 11,8%. Dalej znalazły się Warzywa z ogólnym spadkiem o 7%.

– Obniżki cen z kategorii pieczywa są zaskakujące, biorąc pod uwagę drożejące zboża i mąkę, ale też wzrost innych kosztów, np. energii. Powodem może być próba zwiększenia konsumpcji. Utrzymywanie jednak niższych cen w sprzedaży detalicznej może być sporym wyzwaniem dla producentów – przekonuje analityk z Santander Bank.

Do tego napoje potaniały o 3,4%. Wśród nich największy spadek zaliczył sok pomarańczowy – o 4,5%. Z kolei w przypadku owoców, których ceny ogólnie zmalały o 3,4%, najbardziej poszły w dół mandarynki i cytryny – o 15,5% i 11,8%.

Badanie „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH” pokazuje średnią wartość cenową 47 kategorii produktowych ze stycznia 2020 i 2021 roku w rozłożeniu na 12 sektorów towarowych. Porównano ze sobą prawie 1,3 tys. marek (w tym blisko 30 tys. art.), pochodzących z prawie 12 tys. gazetek handlowych i z ponad 17,7 tys. promocji sklepowych. Badaniem objęto dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash & carry w 16 województwach. Autorami raportu są eksperci z międzynarodowej agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland i platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH.

Sprawdź, jakie produkty najbardziej podrożały, a jakie - najbardziej staniały. Kliknij w galerię zdjęć.

Banki chcą naszych pieniędzy. Zapłacimy ujemne odsetki?

Wideo

Materiał oryginalny: Produkty w sklepach drożeją z miesiąca na miesiąc? Nie całkiem. Niektóre staniały - Gliwice Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie