Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rybnik: Droga Racibórz Pszczyna nie będzie połączona z autostradą nowym węzłem w Żorach [NOWE WIDEO]

Redakcja
Z końcem grudnia zakończono prace na budowie drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna (na 10-kilometrowym rybnickim odcinku trasy). Teraz ruszy procedura odbiorowa i gdzieś około marca pewnie trasa zostanie otwarta dla ruchu. Na początku grudnia pisaliśmy o tym, że odcinek od ulicy Wodzisławskiej w Rybniku do Żor pokonamy w kilka minut, by w Żorach... utknąć w korku, bo nie ma dodatkowego zjazdu na autostradę. I wygląda na to, że nie będzie. GDDKiA informuje nas, że jest to niemożliwe...

ZOBACZ NOWE WIDEO

Z końcem grudnia zakończono prace na budowie drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna. Teraz ruszy procedura odbiorowa i gdzieś około marca pewnie trasa zostanie otwarta dla ruchu.

Na początku grudnia pisaliśmy o tym, że odcinek od ulicy Wodzisławskiej w Rybniku do Żor pokonamy w kilka minut, by w Żorach... utknąć w korku, bo nie ma dodatkowego zjazdu na autostradę.

O sprawie pisaliśmy TUTAJ:
Nową drogą regionalną z Rybnika wjedziemy w korek w Żorach

- Nasz rybnicki odcinek drogi Racibórz-Pszczyna kończy się rondem w Żorach i później układem komunikacyjnym z systemem rond, które prowadzą na autostradę. Rzeczywiście, pojawiają się obawy, że będzie to najsłabszy punkt całego układu drogowego. Ale robimy wszystko - zarówno miasto Żory jak i Rybnik, by to zmienić, interweniujemy - korespondencja poszła do Regionalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - mówił nam na początku grudnia Piotr Kuczera, prezydent Rybnika, dodając że miasta lobbują za tym, by powstał dodatkowy zjazd na autostradę bezpośrednio z drogi regionalnej.

W podobnym tonie wypowiada się Bronisław Jacek Pruchnicki, główny specjalista - pełnomocnik prezydenta Żor ds. infrastruktury. W Żorach wyraźnie widzą zbliżające się kłopoty związane ze wzmożonym ruchem w okolicach wjazdu na autostradę A1. - Powstała koncepcja przebudowy drogi między Rondem Rowieńskim a Rondem Gliwickim (autostradowym) w Żorach, ale to jest tylko wariant awaryjny. Zarówno prezydent Żor jak i prezydent Rybnika widzą najlepsze rozwiązanie w postaci budowy bezpośredniego zjazdu z autostrady poprzez Rondo Raciborskie, które jest na granicy Żor i Rybnika - mówi Bronisław Jacek Pruchnicki, dodając, że wówczas cały ruch z Katowic zostałby bezpośrednio wprowadzony w nową drogę regionalną. Tłumaczy, że odbyły się już spotkania władz obu miast w Katowicach w sprawie budowy bezpośredniego połączenia drogi regionalnej z autostradą. - Poszło także pismo do GDDKiA w tej sprawie, ale póki co spotkaliśmy się z odmową - tłumaczył nam na początku grudnia Pruchnicki.

W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mówią, że wykonanie nowego zjazdu na autostadzie jest niemożliwe.

- Bezpośrednie połączenie RDR-P z autostradą A1 jest niemożliwe w świetle obowiązujących przepisów prawa materialnego w zakresie dróg publicznych (w szczególności dyspozycji § 9 ust. 1 i § 166 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r.) w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie regulujących minimalne odstępy między węzłami na drodze klasy technicznej „A” oraz odległości między wjazdami i wyjazdami na jezdnie drogi tej klasy - tłumaczy Marek Prusak, starszy specjalista na stanowisku ds. komunikacji w katowickim oddziale GDDKiA.

- Z uwagi na bliskie sąsiedztwo węzła „Żory", w świetle powyższych regulacji nie jest możliwe wykonanie bezpośredniego włączenia Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna (nowy przebieg DW935) do autostrady A1 - mówi Prusak.

Dodaje, że powyższe wyjaśnienia przekazane zostały Prezydentowi Miasta Żory w miesiącu sierpniu 2019 r. w związku z otrzymanym przez GDDKiA pytaniem o możliwość połączenia budowanej staraniem samorządu Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna do zachodniej jezdni autostrady A1 na terenie m. Żory.

- Niezależnie od powyższego istotnym jest, iż droga wojewódzka nr 935 posiada w chwili obecnej połączenie z autostradą A1 za pośrednictwem węzła „Żory". W ramach inwestycji związanej z budową autostrady, na terenie m. Żory, zostały wybudowane dwa obiekty inżynierskie mające za zadanie skomunikowanie dróg samorządowych z ciągiem głównym autostrady. Jeden z obiektów jest obecnie użytkowany, natomiast drugi stanowi rezerwę umożliwiającą samorządowi dobudowę drugiej jezdni DW935 zwiększając tym samym jej przepustowość. Mając na uwadze minimalizację kosztów inwestycji oraz ww. przepisy rozporządzenia MTiGM z dnia 2 marca 1999 r. obecny układ stanowi optymalne połączenie wymienionych dróg - przekonuje Marek Prusak.

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto