Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zarządca parkingów w Rybniku, Wodzisławiu, Jastrzębiu i Żorach miał łamać prawa konsumentów! UOKiK nałożył grzywnę na APCOA Parking Polska

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Wyrok wydany przez UOKiK jest nieprawomocny.
Wyrok wydany przez UOKiK jest nieprawomocny. arc. Polska Press
Grzywną w wysokości ponad 820 tysięcy złotych została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta firma APCOA Parking Polska. To operator parkingów m.in. w rybnickiej Plazie, wodzisławskiej Karuzeli, ale też pod marketami w Jastrzębiu i Żorach. Zdaniem UOKiK przedsiębiorstwo łamało prawa konsumentów. Tymczasem, APCOA Parking Polska przekonuje, że: "w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody".

Zarządca parkingów w Rybniku, Wodzisławiu, Jastrzębiu i Żorach łamał prawa konsumenta

Będąca operatorem ogromnej ilości parkingów w woj. śląskim, w tym również w naszym regionie firma APCOA Parking Polska - odpowiedzialna m.in. za parkingi w rybnickim centrum handlowym Plaza czy przy wodzisławskiej Karuzeli, jak również za miejsca parkingowe przed wieloma dyskontami np. w Żorach i Jastrzębiu - łamała prawo. Tak jej działania ocenił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Co takiego robiła firma, że zdaniem UOKiK-u dochodziło do łamania praw konsumentów? Powodów ukarania APCOA Parking Polska jest kilka. Dotyczą one m.in. zasad reklamacji. Te według UOKiK były niesprawiedliwe.

APCOA Parking Polska na różne sposoby miała łamać prawa konsumentów

- Spółka dopuszczała tylko dwa sposoby składania reklamacji: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów i powinna uwzględniać także zgłoszenia składane mailowo i osobiście - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Według chroniącego konsumentów urzędu, przedsiębiorstwo niezgodnie z prawem wydłużało także termin odpowiedzi na reklamację. - Termin na rozpatrzenie po tegorocznej zmianie przepisów wynosi 14 dni - wskazuje Tomasz Chróstny.

W przypadku firmy APCOA ten termin wynosił nawet więcej niż 30 dni, co jeszcze przed nowelizacją przepisów wiązało się z koniecznością uznania reklamacji.

Niezgodne z prawem w ocenie UOKIK-u było też wzywanie konsumentów do uregulowania płatności związanej z ich reklamacją dotyczącą wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej, pod groźbą kosztów windykacji i postępowania egzekucyjnego. Jak uznano w UOKIK-u postępując w taki sposób, firma chciała wywołać u domagających się swoich praw osób nieuzasadnione obawy, które mogły wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat.

- Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów - przekazuje biuro prasowe UOKIK.

APCOA Parking Polska ograniczała prawa konsumentów. Musi zapłacić ponad 820 tys. zł kary

Według UOKIK, wszystkie te działania sprowadzały się do jednego: ograniczania praw konsumentów. - To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Gdyby konsumenci nie zostali w prowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw, czy też podjęcia obrony przed sądem - przekonuje Tomasz Chróstny.

Właśnie dlatego przedsiębiorstwo zostało ukarane. I to bardzo dotkliwie. Jak podaje UOKiK, jego prezes nałożył na nie karę w wysokości dokładnie 822 tysięcy i 850 złotych. Na tym wcale nie muszą się jednak skończyć problemy firmy.

Po tym, jak wyrok się uprawomocni, swoich praw przed sądem od APCOA Parking Polska będą się też mogli domagać konsumenci, których firma potraktowała wbrew ich prawom.

APCOA Parking Polska: "W wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody"

Do decyzji UOKiK i nałożonej kary odniosło się też samo zainteresowane przedsiębiorstwo, które wydało w tej sprawie oświadczenie. APCOA Parking Polska przekonuje, że: "w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody".

- Decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest nieprawomocna, złożyliśmy od niej odwołanie kierując sprawę na drogę postępowania sądowego. Podobnie nie jest wymagalna naliczona kara. UOKiK prowadził postępowanie od października 2021 r. Badając szereg aspektów działalności APCOA, organ nie zdecydował się na postawienie zarzutów w zakresie sposobu organizacji parkingów, zasad ich działania, w tym naliczania opłat dodatkowych czy też oznakowania, a także sposobu rozstrzygania konkretnych spraw konsumentów. Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne. Naszą działalność opieramy na uczciwych relacjach z klientami i dążymy do udoskonalania wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności - oświadcza przedsiębiorstwo.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zory.naszemiasto.pl Nasze Miasto