MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Innowacyjne podejście do nauczania w żorskiej Miarce. Szkoła wprowadza zasady Myślącej Klasy. Na czym polega ta metoda? ZDJĘCIA

Ireneusz Stajer
Ireneusz Stajer
Wideo
od 7 lat
EDUKACJA. W dobie dynamicznych zmian w edukacji i rosnącego znaczenia umiejętności analitycznych, dwie nauczycielki I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Karola Miarki w Żorach Jolanta Widzińska i Agnieszka Komorowska wprowadziły nowatorskie podejście do nauczania matematyki. To zasady Myślącej Klasy połączone z elementami Myślenia Krytycznego. Jakie są efekty zmian w nauczaniu „Królowej Nauk” oraz innych przedmiotów?

Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ.

I Liceum Ogólnokształcące im. K. Miarki w Żorach wprowadza zasady Myślącej Klasy połączone z elementami Myślenia Krytycznego. Ta inicjatywa spotkała się z dużym zainteresowaniem wśród uczniów I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Karola Miarki w Żorach, a efekty ich pracy zaczynają przynosić wymierne korzyści. Co więcej, nauczycielki języka polskiego i historii również zaczęły stosować elementy tych metod na swoich zajęciach.

- Metoda Myślącej Klasy polega na zupełnie innej organizacji pracy w czasie lekcji. Uczniowie głównie pracują przy pionowych powierzchniach (umieszczonych na ścianach), w grupach. Wymieniają się mazakiem podczas pisania – mówi Jolanta Widzińska, wicedyrektor szkoły, nauczyciel matematyki.

Jak podkreśla, wszystkie osoby są zaangażowane w lekcję. Widzą pionowe powierzchnie sąsiednich grup, więc mogą na bieżąca sprawdzać postęp swojej pracy w porównaniu do innych koleżanek i kolegów. Nauczyciel ma większą kontrolę tego, co uczniowie piszą i tego, co dzieje się na lekcji.

Żorskie I LO korzysta z wyników badań nad efektywnym uczeniem się, prowadzonych przez profesora Petera Liljedahla
Koncepcja Myślącej Klasy wywodzi się z badań nad efektywnym uczeniem się, prowadzonych przez profesora Petera Liljedahla. Jego prace koncentrują się na tworzeniu środowiska, które wspiera aktywne myślenie i zaangażowanie uczniów w procesie nauki. Podstawowe zasady myślącej klasy obejmują: promowanie samodzielnego myślenia uczniów, pracę w małych grupach dla współpracy i wymiany pomysłów, zadawanie nieoczekiwanych pytań wymagających kreatywnego podejścia oraz regularną zmianę miejsc w klasie, co sprzyja elastyczności myślenia i adaptacji do nowych sytuacji.

Myślenie krytyczne to umiejętność analizowania informacji w sposób logiczny i obiektywny, oceny argumentów oraz formułowania wniosków na podstawie dowodów. W kontekście nauczania matematyki oznacza to analizę problemów w celu zrozumienia ich istoty, ocenę argumentów na podstawie logiki i dowodów, weryfikację uzyskanych wyników pod kątem poprawności i spójności oraz poszukiwanie alternatywnych rozwiązań. Myślenie krytyczne wymaga również obiektywnego podejścia do informacji, rozważania różnych perspektyw i formułowania wniosków na podstawie rzetelnych danych.

Uczniowie pracują w trzy – czteroosobowych grupach

Panie Jolanta Widzińska i Agnieszka Komorowska, kolejny rok wdrażają te zasady w swoich klasach matematycznych. W praktyce oznacza to, że uczniowie na co dzień pracują w grupach (trzy – czteroosobowych) wspólnie rozwiązując zadania matematyczne i dyskutując nad różnymi strategiami podejścia do problemów. Nauczycielki stawiają na otwarte pytania, które wymagają od uczniów głębszego zastanowienia się i analizy, zamiast prostych, zamkniętych zadań.

Pierwsze wyniki są bardzo obiecujące. Uczniowie zauważają, że nowe metody nauczania sprawiają, iż lekcje matematyki stają się bardziej interesujące i angażujące.

- Zawsze bałem się matematyki, ale teraz zaczynam rozumieć, że to nie tylko zbiór regułek do zapamiętania, ale także ciekawe problemy do rozwiązania. Praca w grupach na tablicach, przynosi więcej efektów niż samodzielna nauka w ławce – mówi jeden z uczniów.

Nauczycielki również dostrzegają pozytywne zmiany. Widzą, że uczniowie stają się bardziej samodzielni i pewni siebie oraz, że praca w grupach i krytyczne podejście do problemów matematycznych rozwijają ich umiejętności nie tylko w matematyce, ale także w życiu codziennym.

Metoda Myślącej Klasy podoba się uczniom i nauczycielom

- Tak, uczniom podoba się ta metoda. Bo, na bieżąco mogą dużo bardziej pytać niż przy tradycyjnej metodzie. Mogą z koleżankami czy kolegami w grupie rozwiązywać dany problem. To wciąga. Staramy się co jakiś czas rozwiązywać zadania, które rozwijają myślenie. Niekoniecznie uczą tego, co mamy w podstawie programowej. Uczą myślenia i współpracy – zaznacza wicedyrektor.

Wdrażanie Myślącej Klasy i Myślenia Krytycznego to proces, który wymaga czasu i zaangażowania, zarówno ze strony nauczycielek procesu, jak i uczniów. Jednakże korzyści płynące z tego podejścia są niezaprzeczalne. Panie Jolanta Widzińska i Agnieszka Komorowska planują dalsze rozwijanie tych metod oraz dzielenie się swoimi doświadczeniami z innymi zainteresowanymi, aby wspólnie tworzyć nowoczesne i efektywne środowisko edukacyjne. Inicjatywa ta może stać się inspiracją dla innych szkół, pokazując, że matematyka może być nie tylko przedmiotem obowiązkowym, ale także pasjonującą przygodą intelektualną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zory.naszemiasto.pl Nasze Miasto