Jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki.
- Naszą partnerską szkołą jest Szkoła Podstawowa Gemeindeschule z Belgii, z miejscowości Raeren. Tematem wspólnie realizowanego niemiecko-muzycznego projektu są: "Europejskie piosenki o Polsce i o Belgii". Obie szkoły chcąc poznać kulturę partnerskiego kraju, wymieniają informacje na temat zabytków, literatury, spędzania wolnego czasu, świątecznych zwyczajów i tradycji. - mówi Tomasz Świercz, nauczyciel z muzyki z SP nr 17 w Żorach, który razem z Lucyną Zieburą, nauczycielką języka niemieckiego i Tomaszem Syrnickim, nauczycielem informatyki, koordynuje projekt eTwinning.
- Uczniowie przedstawiają też muzykę swojego kraju, omawiają ulubione zespoły muzyczne i przeboje, rozmawiają o kompozytorach, opisują instrumenty muzyczne, charakterystyczne dla danego kraju i porównują swoje upodobania z upodobaniami partnerów z innego kraju. Produkt końcowy, wspólnie napisany rap o Belgii i o Polsce, podsumuje muzycznie to, czego się razem nauczyła młodzież - dodaje Świercz.
W ramach projektu powstała tzw. wirtualna klasa, a uczniowie z Żor komunikują się za pomocą Internetu z kolegami z Belgii. - To bardzo fajny projekt, bo raz na jakiś czas łączymy się z naszymi kolegami z Belgii i rozmawiamy o projekcie. Naszych zagranicznych przyjaciół widzimy na olbrzymiej tablicy interaktywnej. Wymaga to od nas pewnego wysiłku, bo musimy dogadywać się z nimi w języku obcym, ale to świetna zabawa. Nasze wspólne zajęcia zawsze budzą w nas ciekawość, wymagają od nas kreatywności. To połączenie nauki i zabawy, odkrywanie tajemnic i poznawania na nowo swojego kraju i ojczyzny naszych kolegów - mówią jednym echem uczniowie z "siedemnastki".
Do tej pory młodzież z Żor miała już w ramach projektu dwie wiedokonferencje. Na pierwszym "łączeniu" za pomocą Internetu uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy partnerskich szkół zapoznali się ze sobą. Było to 25 marca. Tym samym powstała międzynarodowa, wirtualna klasa.
Druga wideokonferencja odbyła się 16 kwietnia, podczas której młodzież opowiadała o zwyczajach wielkanocnych w naszym kraju i zadawała pytania kolegom z Belgii dotyczące ich zwyczajów świątecznych. Nie zabrakło podziękowań za kartki i belgijskie czekoladki. - Belgijscy uczniowie recytowali dla nas wiersz o zakochanej parze: kurze i kogucie, a polscy uczniowie demonstrowali przygotowane do wiersza ilustracje - mówi Świercz.
W pamięć najbardziej zapadają piosenki w klimacie rapu śpiewane po niemiecku, które będą swoistym podsumowaniem projektu.
Jak przygotować się do rozmowy o pracę?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?